Guides til dig
Udskriv side

Online bookingsystem på din Joomla! hjemmeside

Denne vejledning viser, hvordan du integrerer et online bookingsystem på din Joomla baserede hjemmeside, så dine kunder kun skal logge ind én gang for at lave en online booking, nemlig på din Joomla hjemmeside. For at kunne tilbyde dine kunder dette, er du lige nødt til at oprette en gratis konto i bookingsystemet SuperSaaS.dk.

Hvis du ikke beder dine kunder om at logge ind på din Joomla hjemmeside, så spring denne vejledning over og gå i stedet for til: integration af bookingkalender på din hjemmeside. Modulet, der gennemgås nedenfor forudsætter, at dine kunder allerede har logget ind på din Joomla hjemmeside.

Sådan genbruges Joomla login navne i bookingsystemet

Bookingsystemets Joomla modul viser en 'Book nu' knap, som automatisk logger dine kunder ind i det online bookingsystem, ved genbrug af Joomla brugernavnet. Hvis du ikke bruger systemet for Joomla brugerregistrering, så skal du blot i stedet for følge de generelle instruktioner: integration af kalender på din hjemmeside.

Bookingknappen som genereres via bookingsystemets Joomla plugin sikrer, at de brugerdata, som du har indhentet via din Joomla hjemmeside, videresendes automatisk til bookingsystemet, når der laves en online booking. På den måde undgår dine kunder at skal lave to forskellige logins, og der skal kun logges ind én gang.

Joomla modul installation og opsætning

  1. Installer Joomla modulet. På Joomla administrator siden gå til Extensions>Extension Manager og under overskriften Install from URL indsæt web adressen:
    • For Joomla 3.2+, du kan bruge denne løsning Install from Web og søg efter SuperSaaS
    • For Joomla 1.6, 1.7, 2.5 eller 3.0, indsæt http://cdn.supersaas.net/plugins/mod_supersaas_26.zip
    • For Joomla 1.5, indsæt http://cdn.supersaas.net/plugins/mod_supersaas_old.zip
    (Du kan eventuelt alternativt downloade Joomla booking modulet til din computer ført, og dernæst klikke på Upload File & Install)
  2. Opsætning af Joomla modul. Gå til skærmbilledet for Extensions>Module Manager og klik på modulnavnet ("SuperSaaS login") for at gå til skærmbilledet for "Module:[Edit]":
    • For Joomla 3+ sæt status til "Published", vælg en position, og sæt "Access Level" til "Registered", og på fanebladet "Menu Assignment" vælg siden eller siderne, hvor modulet vises.
    • For Joomla 1.5+ sæt knappen "Enabled" til "Yes", sæt "Access Level" til "Registered", og i sektionen "Menu Assignment" vælg siden eller siderne, hvor modulet vises.
    Dernæst udfyld sektionen for Parameters:
    • SuperSaaS kontonavn. Dette er navnet på din konto, ikke navnet på din emailadresse
    • SuperSaaS kodeord. Her er der tale om det kodeord, som du anvender som Administrator, når du logger ind i SuperSaaS.dk
    • Kalendernavn eller URL. Du kan enten indsætte kalendernavnet eller indsætte den fulde URL, hvis du vælger specifikke parametre, der skal give dine kunder en specifik bookingoversigt
    • Bookingknap. Hvis du ikke udfylder dette felt, vil en standard bookingknap blive vist. Alternativt kan du indsætte en URL som denne http://cdn.supersaas.net/en/but/booknow_red.png
    • Skræddersy domænenavnet. Hvis du vil skræddersy et domænenavn til at pege på din online kalender, da kan du indsætte det her, for at sikre, at dine kunder finder din online kalender.

Hvis du har mere end én online bookingkalender, kan du oprette flere bookingknapper ved at kopiere modulet fra skærmbilledet 'Module Manager'. Dernæst kan du få hver kopi til at pege på dine forskellige online booking kalendere.

Joomla! SuperSaaS booking modul

Installation af Joomla! Extension

For Joomla! 3.2+ er det let at implementerer booking modulet ved at klikke på 'Install from Web'.
  • Vælg fanebladet 'Install from Web'
  • Søg efter 'SuperSaaS' ved at bruge søgefeltet
  • Klik på 'SuperSaaS' som du finder i søgeresultatet
  • Klik på den grønne 'Install' knap
  • Dernæst følg instruktionerne i forhold til punkt 2 som ses ovenfor

Få bookingsystemet til at arbejde sammen med Joomla

Din Joomla kundedatabase er styrende. Det vil sige, at laver du ændringer via din Joomla hjemmeside, så vil det automatisk få indflydelse på dit online bookingsystem, men ikke den modsatte vej. Derfor anbefales de, at du ikke lader dine kunder ændre deres kundeinformationer via dit online bookingsystem, da dette let vil skabe forvirring.

Eksempelvis, hvis en kunde har mulighed for at ændre sit kodeord i bookingsystemet, vil din kunde formentlig ikke registrere, at kundens Joomla kodeord til din hjemmeside, ikke har ændre sig. For at undgå denne forvirring, da skal du blot ændre dit online bookingsystem en lille smule:

  • Via siden for Adgangskontrol vælg Log in og registrering styres fra din hjemmeside
  • På samme sideAdgangskontrol vælg Forhindre brugere i at opdatere deres egne informationer
  • Via siden Layout Opsætning udfyld boksen Din URL internetadresse med den URL, der vedrører stedet, hvor dine kunder logger ind på din hjemmeside.

Dernæst skal du lige sikre dig, at database felterne på din Joomla hjemmeside stemmer overens med felterne i dit online bookingsystem. Derfor lav følgende ændringer via siden Adgangskontrol:

  • Fravælg Brug e-mail adresse som login navn
  • Skift Email adresse til at være Valgfri (eller Obligatorisk)
  • Skift alle af de resterende felter til at være Spørg ikke (du kan slå kodeord feltet fra, hvis du har valgt Login håndteres ikke her)

Nu er det tid til at teste bookingknappen på din Joomla hjemmeside. Som administrator vil du stadig skulle logge ind på dit online bookingsystem, så din test skal ske som kunde, og ikke som administrator. Hvis du vil give udvidede rettigheder til superbrugere i dit bookingsystem, da er det vigtigt, at du har brugt bookingknappen på din Joomla hjemmeside mindst én gang, før du opretter eller ændrer rollerne i dit bookingsystem, hvilket sker via Bruger administration som du finder i bookingsystemets kontrolpanel.

SuperSaaS administratorpanel

Bookingsystem konfiguration

Billedet til venstre viser siden for 'Adgangskontrol' i dit online bookingsystem, efter du har lavet ændringerne, som er beskrevet ovenfor.

Tips til fejlsøgning

  • Bookingknappen vises kun for kunder, der har logget ind på din Joomla hjemmeside
  • Ser du en fejlmeddelelse såsom Email adresse er ikke gyldig, da venligst læs de foregående afsnit i denne Joomla vejledning, for at sikre, at din opsætning er korrekt i dit online bookingsystem.
  • Ser du fejlmeddelelsenLogin navnet er et reserveret ord, da sikre dig, at du ikke prøver at logge ind som administrator, men som almindelig kunde.
  • Hvis bookingknappen videresender dine kunder, men dine kunder bliver ikke logget ind i dit bookingsystem, samtidig med, at du indsat den rigtige URL i feltet Kalendernavn eller URL, da sikre dig, at domænet på denne URL er indsat i feltet Skræddersy domæne navn