Guides til dig
Udskriv side

Skræddersy beskeder og notifikationer

De fleste beskeder, som genereres i forbindelse med registrerings- og booking-, og betalingsprocessen kan erstattes af dine skræddersyede beskeder. Det samme gælder for indholdet i de email og SMS notifikationer og booking påmindelser, som du udsender via det online bookingsystem. Næsten alle beskeder kan indeholde såkaldte "auto tekster", som er "magiske ord", der automatisk bliver erstattet af dynamiske værdier, når en besked til dine kunder bliver genereret.

Tilpas beskeder

Beskeder både på konto og kalender niveau kan erstattes af dine egne skræddersyede meddelelser. På konto niveau kan du modificere meddelelser, som vises overfor dine kunder, når de træder ind i dit online bookingsystem (se Betalingsopsætning) eller få mere hjælp her (se Layout opsætning).

Beskeder, som kan modificeres på kalender niveau via Konfigurer > Layout, inkluderer beskeder, der vises på kundernes skærmbillede ved login og udtjekning, samt beskeder vist i det hvide område over din online kalender. Derud over har du også mulighed for at skrive en besked, hvis du vælger midlertidigt at blokere din online kalender, eller hvis du har blokeret en kunde.

Du kan tilpasse dine beskeder ved at bruge værktøjslinjen for formatering, som du finder øverst i hver boks for dine meddelelser. Denne værktøjslinje giver dig også mulighed for at inkludere webbaserede billeder i dine beskeder. Venligst vær opmærksom på, at bortset for dit logo, kan du ikke uploade billeder til bookingsystemet. Billeder skal derimod være online tilgængelig via en URL, hvor billedet ligger.

Alternativt kan du tilpasse dine beskeder ved at anvende HTML formatering, som er tilgængelig via < > knappen i din værktøjslinje. Denne mulighed kan også bruges til at indsætte JavaScript scripts på siden, hvor disse beskeder vises.

<input onclick="window.open('//static.supersaas.net/img/demo_room.jpg', 'Popup', 'width=400,height=300')" type="button" value="Pop-up" />

Denne funktion kan også bruges til sporingskoder, eksempelvis for Google Analytics i din online kalender. På den måde kan du få ekstensiv statistik på, hvor dine kunder kommer fra.

Dynamiske beskeder ved anvendelse af auto tekst

Du kan anvende såkaldt "auto tekst" for at lave dynamiske beskeder. Auto tekst er "magiske ord", som automatisk erstattes af dynamiske værdier, når en besked er genereret. Dette giver dig blandt andet mulighed for at tiltale dine kunder med deres navn eller lade beskederne være styret af valg af sprog. Et auto tekst ord er sin enkelthed blot et kodeord med et $ foran, eksempelvis: $name.

Bortset fra systembeskeder kan auto tekst også blive brugt i emailbeskeder. Venligst vær opmærksom på, at brugen af bestemte auto tekst koder er begrænset til enten system- eller emailbeskeder. Derfor bedes du følge og bruge nedenstående tabeller, så du ikke får unødvendige problemer.
I nedenstående tabel kan du finde tekst koder, som kan bruges i beskeder vist på en hjemmeside.
Auto tekst koder til at vise beskeder
Ordet……erstattes med
$loginSkriver login navnet på den person, som er logget ind i øjeblikket
$nameAngiver det fulde navn på personen, der er logget ind i øjeblikket, hvis navnet er tilgængeligt
$creditAngiver antal kreditter personen har, som er logget ind pt
$shopLaver et link til din butik. Eksempel kan du skrive: "Venligst køb kreditter i vores $shop før du laver en booking"
$autoNormalt er standardteksten er erstattet af din egen, men $auto genindsætter den. Det er brugbart for standardteksten over din online kalender, som kan ændres i forhold til om en person har lov til at lave en online booking eller ej
$suHvis administrator feltet er tilgængeligt, skrives dette. Denne mulighed gør, at du kan vise en besked til en specifik person, som er logget ind
$idViser ID på det øjeblikkelige objekt. Det er kun muligt at bruge på besked for udtjekning og på skærmbilledet for "Tak" i forbindelse med formularer, der er udfyldt korrekt. Du kan også anvende til som et unikt referencenummer
$totalSkriver den totale pris inklusiv eventuel rabat, eller det depositum, som skal betales. Det kan kun anvendes i forbindelse med skærmbilledet der vises, når dine kunder tjekker ud
$if condition {message}Hvis konditionen er sand, vil beskeden mellem tuborg parenteserne blive vist. Se nedenfor for mulige konditioner. Beskeden kan indeholde flere linier og kan derud over indeholde andre magiske ord - dog ikke yderligere en $if kode
Sådan laver du beskeder, som kun vises, når bestemte konditioner er opfyldt, og en $if kode er anvendt. Nedenstående tabel viser forskellige varianter, som du kan anvende.
Mulige konditioner, som kan bruges sammen med $if koden
KonditionGælder hvis…
$if user {message}Beskeden er vist, hvis en person er logget ind
$if out {message}Beskeden vises, hvis en person ikke er logget ind
$if shared {message}Denne besked vises, hvis en person er logget in med et delt kodeord
$if admin {message}Beskeden vises kun, hvis en person er logget ind som administrator eller superbruger
$if XX {message}Denne besked vises, når det i øjeblikket valgte sprog har en ISO sprogkode på XX
$if paid {message}Besked er vist efter en kunde succesfuldt har betalt. Denne besked kan kun blive tilføjet i forbindelse med beskeden for udtjekning
$if mobile {message}Beskeden vises i de tilfælde, når den mobile version af bookingsystemet anvendes
$if desktop {message}Når den fulde desktop version anvendes, vises denne besked
$if calendar {message}Beskeden vises kun, når kun ser på oversigterne: Dags-, Uge- eller Månedskalender
$if view {message}Denne besked vises kun, når denne specifikke (standard) oversigt vises. Oversigten kan fastsættes til free, agenda, day, week eller month

En gængs måde at bruge dynamiske beskeder på, er ved at tillade anvendelsen af sprogafhængige beskeder, som sendes til dine kunder med forskellige sproglig baggrund. Konditionen i $if XX {message} kan være en to-karakter sprog kode såsom: EN, DE eller ES. Det anvendes eksempelvis på følgende måde:

$if EN {Good morning $login}
$if DE {Guten Morgen $login}

En anden måde at anvende $if koden på er ved at vise forskellige beskeder, afhængig af om din kunde har logget ind eller ej:

$if out {Venligst login for at oprette en konto, hvis du ikke allerede har en konto}
$if user {Velkommen tilbage $login!}

Venligst bemærk, at den (betingede) auto tekst kode også kan bruges i HTML mode. Sådan kan du eksempelvis indsætte en betinget sporingskode, som indsættes på din udtjekningsside.

$if paid {Tak for din ordre, $name <script type="text/javascript">...</script>}

Tilpas notifikationer og påmindelser

Under Konfigurer > Proces kan du vælge at bekræfte en booking via email og / eller sende dine kunder en påmindelse pr. email et stykke tid før den reelle booking skal finde sted. Som standard vil emailbekræftelser indeholde følgende information:

Kære Name,

Denne besked er en bekræftelse for, at din reservation* er oprettet.

Detaljer for den nye reservation*:

  …detaljer på din aftale…

Du kan få adgang til kalenderen via:
http://www.supersaas.dk/schedule/konto_navn/kalender_navn?day=x&month=x&view=agenda&year=x


Venligst svar ikke på denne besked, da beskeden er automatisk genereret, og svar herpå, vil ikke blive læst
* Ordet "reservation" kan ændres via Konfigurer > Proces

Hvis du gerne vil tilføje noget tekst til denne besked, eller ændre i besked teksten, kan du kombinere en normal tekst med en auto tekst (Se ovenfor for forklaring af auto tekst). Booking bekræftelser og påmindelser kan ændres via Konfigurer > Layout, imens tekst i forbindelse med kunderegistrering kan ændres via Layout opsætning.

Venligst vær opmærksom på, at emails er sendt som tekst, så her er det ikke muligt at tilføje en HTML kode.

Auto tekst koder til anvendelse i email beskeder
Ordet……vil blive erstattet med
$nameNavnet på personen, som modtager beskeden, hvis navnet er tilgængeligt
$dearSkriver "Kære $name," med mindre $name ikke er kendt
$loginLogin navnet på personen, der opretter (vil være blank, hvis en administrator er logget ind, eller din kunde ikke er logget ind)
$subjectResten af denne linie vil blive brugt som emne linie på emailen, som kan indeholde andre magiske ord
$urlEn web adresse som vil sende modtageren til et relevant sted i din online kalender
$modurlEt link som indeholder en token, der gør det muligt at ændre en booking, uden at være logget ind i din kalender
$actionBeskriver en handling, som effektueres i denne email. Eksempelvis: "Din booking var $action" → "Din booking var oprettet"
$detailsLister booking detaljer, som er brugbart, hvis listerne er blevet fjernet via $replace kommandoen nedenfor
$idObjektets ID, som er godt til hurtigt at anvende som reference, når der skal søges efter en kunder eller et medlem i dit bookingsystem
$slot_idID der relaterer til den tid, som objektet hører til (kun relevant i en kapacitetskalender)
$form_idID for en formular, hvis objektet har en formular vedhæftet
$replaceFjerner alle system genererede tekster, så kun din tekst vises
$start
$finish
$created
Starttid, sluttid og tid for oprettelse af denne booking.
Brug $start_time eller $finish_time for kun at vise tiden
$lengthVarigheden af en booking vises i formatet H:MM eller DD:HH:MM, hvor D er dage, H er timer og M er minutter
$icalBookingen vil blive vedhæftet til notifikationen som en iCalendar fil
$formHvis en formular er knyttet til dette objekt, vil formularen blive vedhæftet som en HTML fil
$pricePrisen på en booking. For gentagne bookinger vedrører det prisen på den første booking
$passwordI en email bekræftelse for registrering vil din kunde her kunne se kodeordet
$resourcesNavnet på de tilknyttede ressourcer (kun aktuelt i en servicekalender)
$field_1
$field_2
Viser værdien af det første eller anden respektivt skræddersyede felt, hvis det er defineret
$if "action"Resten af sætningen er kun printed hvis action matcher en nuværende hændelse. For at anvende flere linier, da anvend skarpe parenteser. Se nedenfor en liste af mulige hændelser
$title
$location
$quantity
$description
Titlen, lokation, beskrivelse og antal bookinger (kun aktuelt i en kapacitetskalender). For multi-ressource kalendere $description indeholder ressource navnet

Normalt vil din skræddersyede tekst tilpasse sig den autogenererede tekst som bookingsystemet genererer. Imidlertid, hvis du bruger koden $replace et hvilket som helst sted i beskeden, vil din tekst erstatte helt teksten som bookingsystemet ellers anvender.

Venligst vær opmærksom på, at feltet til at justere teksten for booking bekræftelser styrer alle mulige emails bekræftelser, ikke kun nye booking bekræftelser. For at tilpasse teksten for en specifik bekræftelse, er du nødt til at bruge den betingede kode $if som beskrevet ovenfor.

Kommandoerne kan blive kædet sammen. Den næste kode vil kun blive erstatte titlen, når en ny booking er oprettet:

$if "created" {$subject Du har en ny booking med start $start}

Tilladte værdier efter koden $if er: created, changed, deleted, approved, refunded, placed_on_the_waiting_list, changed_on_the_waiting_list, removed_from_the_waiting_list eller placed (placed betyder flyttet fra en venteliste til en reel tid, hvor der er plads til din kunde). Du ak også bruge sprog indikatoren såsom EN eller ES for kun at vise en bestemt besked, når en kunder har valgt et bestemt sprog.

En anden måde at anvende auto tekst på, er ved at give dine kunder et direkte link til et skærmbillede, hvor dine kunder kan ændre i deres bookinger. Du kan også ændre denne tekst til en email notifikation:

For at ændre din booking online, gå til:
$modurl

Koden $modurl vil generere et link, så dine kunder via dette link kan ændre eller slette en booking, uden at det er nødvendigt at logge ind på din online kalender. Specielt i de tilfælde, hvor du ikke har bedt dine kunder om at logge ind for at lave en booking, kan du på denne måde gøre det let, for dine kunder, at ændre en eksisterende booking.

Fra adresse

Via Layout opsætning kan du ændre "Fra: adresse" i udgående email bekræftelser, så der skiftes til din egen email adresse. For at overholde internet standarder, og får at undgå spam, vil en overskrift Videresendt-Fra: SuperSaaS stadig blive tilføjet, men dette er normalt ikke synligt for de personer, som modtager dine beskeder. Ethvert link nævnt i dine email beskeder vil stadig indeholde supersaas.dk, med mindre du opsætter et skræddersyet domæne og et link til din konto.

Venligst vær opmærksom på, at nogle email udbydere ikke accepterer en afsenderadresse til at være det samme som en modtageradresse. For at undgå problemer, kan du bruge en alternativ emailadresse fra et andet domæne. Enten via "fra adresse" eller adressen, som anvendes til bekræftelser.

Tilpas SMS

Via SMS Gateway siden kan du tilpasse teksten så du har en skræddersyet SMS besked. Auto text koder, der anvendes til email beskeder, kan også anvendes til at skræddersy SMS-påmindelser, som sendes til dine kunder. Venligst vær opmærksom på, at dette ikke har nogen effekt på de sms notifikationer, du modtager som administrator, der vedrører nye eller opdaterede bookinger.

Indholdet af standard påmindelsen er:

Påmindelse: <aftale titel> den <dato og tid>

Det først indsatte felt vil vise titlen for bookingen, og det næste felt vil vise datoen og tidspunktet for aftalen. Eksempelvis vil en påmindelse for en tid til et yoga hold se ud som noget i denne retning:

Påmindelse: Yoga (Acroyoga) den 10/10/2016 18:00

For mere information om konfigurering af SMS bekræftelser, kan du finde mere om her bekræftelser og påmindelser.