Der er en nyere version tilgængelig af denne online guide

Rabatkoder som markedsføring

Oversigt for rabatkoder

Du kan give dine kunder elektroniske rabatkoder, som dine kunder kan bruge i løbet af booking processen. Bookingsystemet holder styr på, hvilke rabatkoder som allerede er brugt, og om dine tilbud er gældende for den online booking, som er lavet. Hvis en kode indeholder en rabat, kan det blive tilføjet automatisk. Du kan også lave en række rabatkoder til engangsbrug.

Opsætning af rabatkoder

For at kunne bruge rabatkoder til en online kalender, skal du først tilføje et felt i booking dialogvinduet, som indeholder rabatkoden. For at gøre dette, da gå til konfigurationssiden og vælg fanebladet "Proces", hvor du klikker på det første af de to "Tilpas" links. Lav følgende ændringer i feltet "Ændre brugerdefineret felt", som nu fremkommer på din skærm:

Ny dialogvindue for rabatkoder

Derefter går du til fanebladet "Oversigt" via konfigurationssiden og klikker på linket "Opsætning af rabatkoder" ved siden af feltet "Pris". Venligst vær opmærksom på, at dette link kun er synligt, hvis dine online kalender indeholder et felt for rabatkoder. Nu kan du klikke på knappen "Ny kampagne" via skærmbilledet for rabatkoder, hvorefter du vil få en rabatkode.

I dialogvinduet vinduet, som kommer frem på din skærm, kan du indsætte rabatkoden til din PR kampagne. Du kan bruge ethvert tal, bogstav eller mellemrum, da rabatkoden ikke er sensitiv. Alle de resterende felter i dialogvinduet er valgfrie, det vil sige: det er dit valg om du vil bruge felterne. Det udfyldte felt kan kun ses af dig, ikke af dine brugere. De næste mange felter giver dig mulighed for at begrænse muligheden for brug af rabatkoder. Den første periode bliver tjekket med dags dato på det tidspunkt, rabatkoden bliver brugt. Den anden periode bliver tjekket i forhold til den dato, som bookingen er lavet til. Dette giver dig mulighed for at lave en rabatkode, som kun vedrører et specifikt arrangement. Hvis du ikke ønsker nogen datobegrænsninger, lad da blot felterne være blanke. Venligst vær opmærksom på, at hvis en rabatkode kun må bruges én gang kan rabatkoden godt bruges til gentagne bookinger (hvis du har tilladt dine brugere at lave gentagne bookinger i din online kalender). Felterne med navne på ugedage giver dig mulighed for at oprette rabatkoder, som eksempelvis kun kan bruges i weekenden. Det sidste felt giver dig mulighed for at tilbyde rabat som en procentdel eller som et fast beløb. For at give dine brugere 1 gratis booking (som springer over udtjekningsfasen) indsæt da rabatten til at være 100%. For at oprette en rabatkode som ikke giver rabat, men giver andre fordele, som du håndterer uden for bookingsystemet, eksempelvis en gratis T-shirt, da sætter du rabatten til at være 0%.

Når du har gemt rabatkoden, vil det fremgå af oversigten for tilgængelige rabatkoder. Enhver ikke gyldig rabatkode vil blive vist i en grå farve, eksempelvis når perioden er udløbet, eller fordi rabatkoden allerede er blevet brugt.

Lav mange rabatkoder på én gang

Det er muligt at lave mange rabatkoder på én gang. Dette er specielt brugbart til brug som Groupon koncept, da rabatkoden kun kan bruges én gang, og alle rabatkuponer har forskellige rabatkoder. Dette kan eksempelvis bruges som gavekort, som dog bedst håndteres via betalingssystemet PayPal, som bruges sammen med SuperSaaS som er forklaret i vejledningen for betaling.

For at lave et parti rabatkoder klik da på "Ny rabatkode" knappen og klik på det lille link "Indsæt en liste". Nu fremkommer et tekstområde, som giver dig mulighed for at indsætte en række rabatkoder. Idé: kopier en liste fra et andet program såsom Excel og indsæt listen i dit online bookingsystem. Alle muligheder og restriktioner, som du definerer i resten af dialogvinduet vil vedrøre hvert enkelt gavekort (voucher).

Når du har mere end en håndfuld af rabatkoder, vil der fremkomme en mulighed for "Gruppesletning" på din skærm. På denne måde kan du hurtigt fjerne alle rabatkoder på én gang, eller slette alle rabatkoder, som allerede er blevet brugt. Rabatkoden bliver tjekket på det tidspunkt, hvor rabatkoden ønskes brugt af dine brugere. Slettede rabatkoder har ikke indflydelse på de bookinger, som er lavet med rabatkoder.

Booking processen ved brug af rabatkoder

Booking processen er uændret, når du ikke bruger rabatkoder, men hvis en gyldig rabatkode bliver brugt, vil processen ændre sig, hvis rabatkoden indeholder rabat, og du bruger betalingssystemet i SuperSaaS. Rabatten modregnes totalbeløbet. Hvis der ikke er et restbeløb, som skal betales i forbindelse med bookingen, vil der stå "Betalt med rabatkode". Hvis værdien af rabatkoden er højere end beløbet, som opkræves for bookingen, vil det overskydende beløb fra rabatkoden gå tabt. Resten af processen er uændret: Hvis en kunde har en form for tilgodehavende kredit, vil det blive brugt ved bookingen. Hvis der ikke er noget beløb (kredit) tilbage til at betale for bookingen med, vil bookingen blive mærket med "Betalt med kredit". Hvis der er et beløb tilbage, vil din bruger blive ført til skærmen for udtjekning, og bookingen bliver mærket som "Betalt", når betalingen er gennemført.

Hvis du tillader dine brugere at lave gentagne bookinger, da venligst vær opmærksom på, at rabatkoden gælder hver enkel booking i den enkelte serie af bookinger, som laves af brugeren, selvom rabatkoden kun kan bruges én gang. Har du lavet en rabatkode, som kan blive brugt gentagne gange, vil rabatten kunne bruges til hver enkelt booking. Kolonnen "Brugt" på dit skærmbillede for rabatkoder viser antallet af separate bookinger lavet med rabatkoder, så en rabatkode, der kun kan bruges én gang, men er brugt til gentagne bookinger (hvis du tillader det), vil vise tallet "3", hvis rabatkoden er blevet brugt 3 gange. Hvis en bruger har tilladelse til permanent rabat (som er forklaret i denne gennemgang af betaling), så vil rabatkoden have første prioritet, selvom rabatkoden indeholder lavere eller ingen rabat.

Når en bruger har indsat rabatkoden, kan dette ikke længere ændres. Brugeren kan heller ikke opnå en rabat til en booking, som allerede er foretaget. Hvis du giver dine brugere tilladelse til at slette aftaler, vil dine brugere sagtens kunne slette den online booking, og samtidig ændres rabatkoden til være "ubrugt" igen. Derfor kan det være en god ide at du sikrer dig, at dine brugere ikke kan slette gamle bookinger eller give dine brugere mulighed for at genbruge rabatkoder. Opsætningen heraf kan du styre via fanebladet "Proces" under overskriften "Hvor længe på forhånd kan en bruger tilføje eller ændre sin reservation?". Som superbruger eller administrator kan du stadig ændre feltet for rabatkoder. Hvis du fjerner en kode fra feltet eller sletter en aftale, vil den relevante rabatkode blive markeret som "ubrugt" igen. Undtagelsen til dette er den automatiske oprydning af bookinger på skærmbilledet "Bruger information", da dette ikke vil have indflydelse på statistikken for brugen af rabatkoder.