Betalingsgateway

SuperSaaS kan bruges til en række betalingsgateways. En betalingsgateway hjælper dig med at håndtere eksempelvis Dankort betalinger. Det kan du bruge i dit online bookingsystem til betaling af online bookinger og salg af kreditter i SuperSaaS butikken. Når du følger instruktionerne her: tilføj betaling vil bookingsystemet automatisk bruger PayPal som betalingsgateway, og via din PayPal konto sende pengene til dig, hvis du er administrator på PayPal kontoen. Du kan tilføje forskellige betalingsgateways ved at ændre din standard betalingsgateway ved at indsætte det magiske ord: $gateway, der hvor du opsætter din betalingsopsætning, som du finder i højre side af dit SuperSaaS kontrolpanel. Her ændrer teksten i boksen, hvor der står 'Meddelelse der vises i toppen af shopping siden:'.

Slå PayPal gateway fra

Som standard er PayPal betalingsgateway slået til. Hvis du ønsker at bruge en anden betalingsgateway, kan du slukke for din PayPal gateway. Det kan ske via denne kode:

$gateway{nopaypal}

Som en sidebemærkning kan de nævnes, at som standard vil bookingsystemet genbruge Administratorens emailadresse, som er brugt til Administratorens PayPal konto. Sådan kan du ændre en anden email PayPal konto:

$gateway{paypal email@eksempel.dk}

Du kan tillade flere betalingsgateways på én gang ved at bruge denne kode: $gateway x-antal gange. Hvis der er flere betalingsmuligheder / betalingsgateways, kan dine kunder selv vælge betalingsmulighed.

Brug af ePay gateway

ePay

ePay er en dansk betalingsudbyder som supporterer en række betalingsmetoder herunder Dankort. Hvis du har en ePay konto, kan du bruge ePay gateway som følger:

$gateway{epay 123456}

Erstat '123456' med dit kunde ID, som du har fået af ePay. Derud over, skal du lige tilføje dit domæne for din online kalender til dit ePay Administrator opsætning. Hvis domænet ikke er registreret, vil du modtage en fejlmeddelelse. Du kan finde opsætningen her:

'Indstillinger' → 'Betalingssystem' → 'Domæner tilføjet til script'

Som regel skal du indsætte "supersaas.dk" men hvis du bruger et skræddersyet domænenavn hvori SuperSaaS ikke indgår, skal du indsætte dit domænenavn der. Hvis du tillader brug af SSL vil dit domænenavn altid være "supersaas.com". Derud over, hvis du konfigurerer at dine kunder skal linkes videre til et bestemt website efter succesfuld booking, skal dette website / domæne også tilføjes. At tilføje mere end ét domæne kræver, at du tager direkte kontakt med ePay support. Dertil kommer, at ePay tillader brug af subdomæner, som er registreret hos ePay. I stedet for at registrere flere domæner hos ePay kan du her lave et subdomæne til din online kalender på det domæne, som du sender dine kunder til efter en online booking og betaling.

SuperSaaS har indbygget en time out funktion, så der kan ikke sker doublebookinger. Det er med til at sikre, at du ikke modtager penge for en booking, som ikke kan finde sted.

Der vil ikke blive vist et Dankort logo, men til gengæld vil dine kunder se et ePay logo, når dine kunder skal betale. EPay logoet dækker over en lang række betalingsløsninger herunder Dankort, hvorfor det kun er ePay logoet, som bliver vist.

Brug af den hemmelige MD5 nøgle

Det kan anbefales at du bruger et MD5 hash check med en hemmelig nøgle (kode) på din konto. Hvis der ikke er en hemmelig nøgle, vil en hacker kunne fremprovokere betalingsmeddelelser, få bookinger til at se ud som betalte, hvor i virkeligheden at der ikke er foretaget en betaling. For at slå MD5 sikkerhedsnøglen til, bruger du som følger:

$gateway{epay 123456 secret}

Erstat "secret" med dit eget hemmelige kodeord, og indsæt det eksakt samme ord i dit ePay Administration skærmbillede som vist her:

"Indstillinger" → "Betalingssystem" → "Opsætning for betalingssystem" → "MD5 nøgle"

Hvis ikke den hemmelige nøgle stemmer helt overens, vil bookingsystemet flytte aftaler til skraldespanden med en besked om, at: "Betaling ikke modtaget, tjek venligst fejlen", selvom betaling var succesfuld.

Kredit begrænsninger for ePay

Hvis du bruger kreditmulighederne, skal du ændre opsætning fra "Unik ordreID" til "Ikke brug af unik ordreID" på siden for: "Opsætning for betalingssystem". Alternativt vil du kun være i stand til at sælge én service ad gangen, da produktID er brugt som ordreID. Når betaling sker for en bookingaftale, er der er unikt ordreID, som er reservationsnummeret. Venligst vær opmærksom på, at dine kunder ved brug af ePay ikke selv kan indtaste 'antal' ved køb af samme service mere end én gang.

Avanceret ePay opsætning

Hvis du bruger den samme ePay konto til forskellige ting, kan du oprettet et separat "vindue", hvori du kan indsætte et logo. Ved at bruge denne kode: $gateway{epay 123456 secret 2}, hvor 2 er et "vindue ID" kan du styre, hvilket "vindue" som skal vises til dine kunder.

Hvis du slår "øjeblikkelig transaktion" til vil betaling sker automatisk lige efter dine kunder har godkendt købet - i modsætning til, hvis du som Administrator skulle godkende et køb, før betalingen kunne ske. Du kan tillade øjeblikkelig transaktion ved at tilføje et "1" som det fjerde parameter, ligesom her:

$gateway{epay 123456 secret 1 1}

Venligst vær opmærksom på, at MD5 skal være slået til, for at lave opsætning på ID-vinduet. Derud over skal ID-vinduet være opsat til at modtage øjeblikkelige transaktioner. Hvis du ikke ved, hvad et ID-vindue er, kan du ganske enkelt bruge et "1" tal.

Brug af Mollie iDeal gateway

iDeal

Mollie er en hollandsk betalingsudbyder, som kan bruges til at samle betalinger via iDeal betalingssystem. Hvis du har brug for det, kan du se en fuld forklaring herpå: her (På hollandsk)