Manuel betaling
Bookingsystemet giver dig mulighed for at modtage betaling via bankoverførsler eller checks. Også i det tilfælde, at du modtager betaling før levering af din service eller ressource, kan det være, at du ønsker at indsamle kreditkortinformationer. Dette for at højne dine kunders engagement for at møde op til den aftalte booking. Hvordan du anvender bookingsystemet med hensyn til betaling er helt op til dig.
I nogle situationer er det ikke nødvendigt at kræve betaling i forbindelse med at den online booking finder sted. Eksempelvis hvis en kunde laver en online booking til en klipning, men betaler i din frisørsalon. Eller hvis medlemmer i et fitnesscenter booker tid til et spinninghold, vil der ikke være ekstra omkostninger forbundet med denne booking, idet der er tale om et forudbetalt medlemskab. Men selvom du ikke ønsker betaling på forhånd, kan det godt være, at du ønsker at bekræfte hver enkelt booking, før en booking kan finde sted. Det styrer du også via bookingsystemet.
Hvis der ikke kræves yderligere godkendelse for en booking, da vælg Kræv betaling eller godkendelse? Hvis du derimod ønsker at gennemse alle bookingforespørgsler før en booking kan finde sted via din godkendelse, da vælg . Klik her for at lære mere om Håndtering af bookinger.
på fanebladet 'Proces' underTilbyd manuel betaling
Hvis du gerne vil modtage betaling i forbindelse med at kunderne booker online, med du ønsker ikke at anvende bookingsystemets betalingssystem, kan du håndtere manuel betaling på to måder. Hvilen måde du vælger afhænger af om du accepterer kreditkort eller ej.
Den første måde er uden kreditkort. Det er den mest simple måde at gøre det på. Før at kunderne tjekker ud af den nylavede booking, vil dine kunder blive præsenteret med instruktioner vedrørende betaling. Så snart du har modtaget kundernes betaling, kan du manuelt godkende bookingerne ved at klikke på 'Bruger administration' i dit bookingsystems kontrolpanel. Det er specielt anvendeligt i forbindelse med bankoverførsler og betaling med checks. Specielt, hvis du har kunder uden for Danmark, kan denne mulighed være interessant, da ikke alle lande er lige langt fremme med hensyn til online betaling.
Den anden måde giver dig ret til at indsamle kreditkortinformationer fra dine kunder. Af hensyn til sikkerheden er det ikke muligt at sende eller modtage kreditkortinformationer pr. email. Derfor vil kreditkortinformationer blive gemt på din SuperSaaS administrator konto. Du kan opsætte bookingsystemet til at notificere dig pr. email, når nye informationer er tilgængelig for dig.
Giv betalingsinstruktioner

- På fanebladet Proces, under Kræv betaling eller godkendelse? , vælg og klik nederst på skærmbilledet. Derefter bliver du ledt tilbage til fanebladet 'Oversigt.
- Vælg igen fanebladet Proces og klik dernæst på Opsætning af betaling som er et link, der findes til højre for Kræv betaling eller godkendelse?.

- Under ‘Generel opsætning’, vælg den første gateway mulighed: og klik . Herefter lander du på dit bookingsystems kontrolpanel.
- Naviger tilbage til konfigurationssiden på den kalender, som betalingen vedrører, og klik på fanebladet 'Layout'.
- Næsten i bunden af siden, kan du finde feltet Meddelelse der vises når der logges ud. Her skriver du betalingsinstruktioner så eksempelvis: "Venligst send en check til MitFirma"

Indsamling af kreditkortdetaljer
- På fanebladet Proces, under Kræv betaling eller godkendelse?, vælg . Hvis du ønsker at modtage en email for hver betalingstransaktion, skal du også indsætte din emailadresse under Skal vi underrette andre vedrørende nye eller ændrede reservation?. Her kan du indsætte flere emailadresser, blot emailadresserne er adskilt af kommaer.
- Klik nederst på siden. Herefter vil du blive ledt tilbage til fanebladet 'Oversigt'.
- Igen vælger du fanebladet 'Proces' og klikker på Opsætning af betaling som du ser til højre for overskriften Kræv betaling eller godkendelse?

- Under ‘Betaling opsætning’ vælg den anden gateway opsætning:
- Nederst på skærmbilledet, vil der fremkomme en ny sektion ‘Kredit kort opsætning’. Her kan du vælge de kreditkort, som du ønsker at acceptere som betalingsmiddel. Hvis du fravælger alle kreditkort, vil bookingsystemet ikke spørge om dine kunders kreditkorttype. Fordelen ved at vælge nogle eller alle kreditkorttyper er, at bookingsystemet på denne måde automatisk tjekker længden af de af kunden indtastede kreditkortnumre, bankkontonummer med mere. Det hjælper dig, så kunderne ikke laver fejlindtastninger.
- Klik . Herefter kommer du tilbage til bookingsystemets kontrolpanel.
- Naviger tilbaget til siden for konfiguration på den kalender som skal modtage betaling. Klik dernæst på fanebladet 'Layout'.
- Næsten i bunden af siden, kan du finde et felt, hvor der står Meddelelse der vises når der logges ud. Her indsætter du ekstra betalingsinstruktioner, som kunden først ser i det øjeblik, at kunden er ved at tjekke ud af dit online bookingsystem.
Test af kreditkort processen
Log ud og sikre dig, at du sker den online kalender præcis som dine kunder ser den online kalender. Naviger derfor til din kalenders internetadresse. Når du laver en booking, skal du nu blive spurgt om kreditkortdetaljer. Du kan indtaste ethvert gyldigt kreditkortnummer, eller bruge et falsk Visa kortnummer 4111 1111 1111 1111. En kunde vil se sin booking markeret med et
, hvilket betyder, at betalingen er ved at blive godkendt. Informationen kan ses, ved at køre musen hen over ikonet 'P'. Kunderne vil være i stand til at se disse informationer ved at klikke på ikonet .Log ud og log derefter ind som administrator. Lige efter bookingen, som du lige har lavet som test, vil du se det samme Administrer og klikke på fanebladet 'Oversigt'. Her klikker du på forstørrelsesglasset ved siden af den booking, som du ønsker at kikke nærmere på. Rul ned i menuen og klik på Vis skraldespand for at få en liste over alle de slettede bookinger for denne tid. Ved at klikke på ‘Ændre’ ikonet tilhørende denne booking, kan du gendanne reservationen. Så får reservationen status af at være en bookingforespørgsel, eller du kan godkende reservationen med det samme.
ikon. Når du klikker på ikonet, og du går til skærmbilledet for betaling, vil du bemærke, at der nu er en mulighed for . Hvis du ikke ønsker at godkende bookingen og / eller betalingen, kan du klikke på 'Slet reservation'. Hvis du ombestemmer dig på et senere tidspunkt, kan du gå til