Betalingsgateway
SuperSaaS understøtter flere betalingsudbydere til at håndtere betalinger for aftaler og for køb i SuperSaaS butikken. Som standard vil PayPal blive brugt som betalingsudbyder. Der kræves ingen specifik konfiguration for PayPal, bookingsystemet vil antage, at administratorens e-mailadresse er PayPal kontoen.
Du kan tilføje en eller flere yderligere betalingsgateways, og eventuelt fjerne PayPal som udbyder via instruktionerne som ses nedenfor. Konfiguration kan udføres ved hjælp af formularen for betalingsgateways.
Slå PayPal gateway fra
Som standard er gateway’en for PayPal aktiveret. Hvis du har til hensigt at bruge en anden betalingsgateway, vil du måske deaktivere standard PayPal gateway’en. Dette kan opnås ved at fjerne markeringen i afkrydsningsfeltet under PayPal i formularen for betalingsgateway. Som standard antager systemet, at administratorens e-mailadresse er knyttet til en PayPal konto. Du kan opsætte systemet til at bruge en anden PayPal konto ved at opdatere den e-mailadresse, der vises i PayPal e-mail feltet. Du kan aktivere flere gateways. Hvis der er mere end én betalingsgateway aktiveret, vil kan dine brugere vælge betalingsform.
Brug af ePay
Epay er en betalingsudbyder som supporterer en række betalingsmetoder herunder Dankort og Mobilepay.
For at teste ePay, kræver det ikke noget abonnement: Klik for at få en test-konto
Hvis du har en ePay konto, kan du aktivere ePay gateway ved at markere afkrydsningsfeltet ePay og udfylde felterne.
Desuden skal du tilføje domænet for din tidsplan i opsætningen som ePay administrator. Hvis domænet ikke er registreret, får du en fejlmeddelelse. Du kan finde denne indstilling her: “Indstillinger” → “Betalingssystem” → “Domæner oprettet til relay-script.”
Medmindre du bruger SuperSaaS med et skræddersyet domæne, kan du blot indtaste “supersaas.dk” her. Hvis du anvender et tilpasset domæne, skal du indtaste dit tilpassede domæne her. Ydermere, hvis du konfigurerer, at brugeren vil blive omdirigeret efter en vellykket reservation, skal domænet på den side også være i ePay’s system. For at tilføje mere end ét domæne skal du kontakte ePay support. Deres system accepterer dog anmodninger fra underdomæner af det registrerede domæne. Så når du bruger et brugerdefineret domæne, er en løsning at registrere topniveauet af dit eget domæne med ePay og bruge et underdomæne til din SuperSaaS tidsplan.
Aktiver den hemmelige MD5 nøgle
Det anbefales, at du aktiverer en MD5 hashcheck på din konto med en hemmelig nøgle. Hvis der ikke er nogen hemmelig nøgle til stede, kan en hacker forfalske betalingsmeddelelser, hvilket får aftaler til at blive opført som betalte, mens der i virkeligheden ikke fandt nogen betaling sted.
Hvis de hemmelige nøgler ikke matcher nøjagtigt, flytter systemet aftaler til papirkurven og markerer aftalerne med meddelelsen “Svindelkontrol mislykkedes”, selvom betalingen lykkedes.
Kreditbegrænsninger for ePay
Hvis du bruger kredit butikken, skal du ændre indstillingen “Unikt ordre-ID” til “Anvender ikke unikt ordre-id” på siden “Indstillinger for betalingssystemet”. Ellers ville du kun kunne sælge hvert produkt én gang, fordi produkt-id’et bruges som ordre-id. Ved betaling for aftaler er ordre-id et unikt reservationsnummer, så det er fint at aktivere indstillingen i så fald. Bemærk, at funktionen til at give kunden mulighed for at indtaste sit eget antal ikke er tilgængelig ved brug af ePay.
Avanceret ePay opsætning
Hvis du bruger den samme ePay konto til flere formål, vil du måske gerne oprette et separat “vindue”, som kan have sin egen tilpasning såsom logoet.
Hvis du slår “instant capture” til, vil betalingen automatisk blive fanget lige efter at godkendelsen er sket.
Venligst bemærk, at MD5 skal være aktiveret for at kunne indstille vindues-id’et, og vindues-id’et skal være til stede for at aktivere øjeblikkelig optagelse. Hvis du ikke ved, hvad et vindues-id er, kan du blot bruge tallet 1.
Tilføj Stripe som betalingsgateway
For at begynde at bruge Stripe med din SuperSaaS konto skal du navigere til sektionen “API-nøgler” på din Stripe konto for at finde de nødvendige nøgler:
- Opret en ny “Begrænset nøgle”, og giv den “skrivetilladelse” på “PaymentIntents” ressourcen.
- Kopiér “Publicerbar nøgle” og denne nye “Begrænsede nøgle”.
- Skift nu kontakten “Se testdata” til venstre, og gentag disse trin for at få en “Begrænset” og en “Publicerbar” testnøgle. Disse testnøgler bruges til at simulere betalinger uden en egentlig pengeoverførsel, mens live nøglerne bruges til at debitere dine kunder.
- Føj disse fire nøgler til din SuperSaaS konto på skærmen Betalingsopsætning ved at markere afkrydsningsfeltet Stripe og udfylde felterne.
Konfigurer en webhook fra Stripe til SuperSaaS (valgfrit)
Hvis en bruger lukker deres internet browservindue hurtigt, efter at have gennemført betalingen, er der en chance for, at browseren ikke har mulighed for at give vores server besked endnu. Dette sker højst sandsynligt med betalingsmetoder, der omdirigerer brugere til deres banks hjemmeside. Hvis du anvender en sådan betalingsmetode, anbefales det at oprette en webhook, som sørger for, at Stripe’s servere kontakter SuperSaaS, selvom browservinduet lukkes for tidligt.
- Naviger til sektionen “Webhooks” i Stripe kontrolpanelet, og klik på ‘Tilføj et slutpunkt’
- Indtast i feltet ‘Endpoint URL’
https://www.supersaas.com/payment/stripe_webhook
- Klik derefter på knappen ‘Vælg begivenheder’ og vælg følgende begivenheder: Betalingshensigt →
payment_intent.cancelled, payment_intent.payment_failed, payment_intent.succeeded
- Tilføj eventuelt opkrævningen →
charge.refunded
, så betalingssystemet automatisk kan annullere aftaler, hvis en betaling refunderes - Klik på “Tilføj begivenheder” for at lukke begivenhedsvælgeren, og klik derefter på “Tilføj slutpunkt” for at gemme webhook detaljerne
- Stripe gemmer webhook separat for “live mode” og for “test mode”, du behøver kun at tilføje den for “live mode”
Du kan prøve Stripe ved at skifte til ‘Testtilstand’ på opsætningsskærmen for betaling i sektionen: Betalingsindstillinger, via din SuperSaaS administrator konto. Vær opmærksom på, at aktivering af ‘Testtilstand’ vil skifte alle dine aktuelt konfigurerede betalingsudbydere til ‘Testtilstand’. Efter at have foretaget den første vellykkede testbetaling, kan du tjekke dit Stripe kontrolpanel for ‘Testtilstand’. Hvis betalingen er angivet i afsnittet ‘Betalinger’, kan du slå ‘Testtilstand’ fra, og begynde at bruge Stripe i ‘Live’.
Kreditkort og andre betalingsmetoder
Som standard er kun muligheden for kreditkort tilgængelig. Ønsker du at tilbyde andre betalingsmetoder via Stripe kan du vælge de relevante bokse, og fravælge kreditkort – hvis du ikke ønsker muligheden for betaling via kreditkort. Venligst vær opmærksom på, at de fleste muligheder for betaling kun virker, hvis den nyeste “Intents” mulighed er valgt. Det er dog ikke tilgængeligt på tidligere versioner af dette betalingsmodul. Det er også en fordel, at du sikrer dig tilslutter de ønskede betalingsmetoder inde på din Stripe konto.
Du kan finde flere betalingsløsninger, som kan integreres i SuperSaaS, ved at klikke her andre betalingsgateways.