Guides til dig

Betalingsgateway

SuperSaaS kan bruges til en række betalingsløsninger – også kaldet for betalingsgateways. En betalingsgateway hjælper dig med at håndtere eksempelvis Dankort betalinger. Det kan du bruge i dit online bookingsystem til betaling af online bookinger og salg af kreditter i SuperSaaS butikken. Når du følger instruktionerne her: tilføj betaling vil bookingsystemet automatisk bruger PayPal som betalingsgateway. Og via din PayPal konto sende pengene til dig, hvis du er administrator på PayPal kontoen.

Du kan tilføje forskellige betalingsgateways ved at ændre din standard betalingsgateway ved at indsætte det magiske ord: $gateway, der hvor du opsætter din betalingsopsætning, som du finder i højre side af dit SuperSaaS kontrolpanel. Her ændrer teksten i boksen, hvor der står 'Meddelelse der vises i toppen af shopping siden:'.

Sted for ændring af betalingsgateway

Slå PayPal gateway fra

Som standard er PayPal betalingsgateway slået til. Hvis du ønsker at bruge en anden betalingsgateway, kan du slukke for din PayPal gateway. Det kan ske via denne kode:

$gateway{nopaypal}

Som en sidebemærkning kan de nævnes, at som standard vil bookingsystemet genbruge Administratorens emailadresse, som er brugt til Administratorens PayPal konto. Sådan kan du ændre en anden email PayPal konto:

$gateway{paypal email@eksempel.dk}

Du kan tillade flere betalingsgateways på én gang ved at bruge denne kode: $gateway x-antal gange. Hvis der er flere betalingsmuligheder / betalingsgateways, kan dine kunder selv vælge betalingsmulighed.

Brug af Bambora gateway

ePay

Bambora er en betalingsudbyder som supporterer en række betalingsmetoder herunder Dankort og Mobilepay.

I 2015 købte svenske Bambora den danske betalingsudbyder: ePay. Derfor er der en gradvis udfasning af ePay i gang. Du kan stadigvæk bruge ePay, hvorfor ePay også er angivet her som en betalingsmulighed. Men slutdatoen for ePay kender SuperSaaS ikke, hvorfor der ikke kan gives nogen garantier for integration af ePay eller Bambora i SuperSaaS fremadrettet. For at teste ePay, kræver det ikke noget abonnement: Klik for at få en test-konto

Hvis du har en Bambora konto, kan du bruge Bambora gateway via en kode:

$gateway{epay 123456}

Erstat '123456' med dit kunde ID, som du har fået af Bambora. Derud over, skal du lige tilføje dit domæne for din online kalender til dit Bambora Administrator opsætning. Hvis domænet ikke er registreret, vil du modtage en fejlmeddelelse. Du kan finde opsætningen her:

'Indstillinger' → 'Betalingssystem' → 'Domæner tilføjet til script'

Med mindre, at du bruger SuperSaaS med et skræddersyet domæne, kan du blot indtaste: 'supersaas.dk' her. Hvis du bruger et skræddersyet domæne, skal du indsætte dit skræddersyede domæne her.

Endvidere, hvis du kan konfigurere det sådan, at dine brugere vil blive videresendt til et andet sted, efter en succesfuld booking. Da skal siden hvortil dine brugere lander, også inkluderes i Bambora’s system. For at tilføje mere end ét domæne, er du nødt til at kontakte Bambora support.

Det kan bemærkes, at Bambora´s system tillader forespørgsler fra et sub domæne vedrørende det registrerede domæne. I det tilfælde, at du bruger et skræddersyet domæne, kan en løsning være, at registrere et såkaldt 'top domæne' hvortil Bambora bruges, og så bruge et sub domæne til din SuperSaaS kalender.

Brug af den hemmelige MD5 nøgle

Det kan anbefales at du bruger et MD5 hash check med en hemmelig nøgle (kode) på din konto. Hvis der ikke er en hemmelig nøgle, vil en hacker kunne fremprovokere betalingsmeddelelser, få bookinger til at se ud som betalte, hvor i virkeligheden at der ikke er foretaget en betaling. For at slå MD5 sikkerhedsnøglen til, bruger du som følger:

$gateway{epay 123456 secret}

Erstat "secret" med dit eget hemmelige kodeord, og indsæt det eksakt samme ord i dit Bambora Administration skærmbillede som vist her:

"Indstillinger" → "Betalingssystem" → "Opsætning for betalingssystem" → "MD5 nøgle"

Hvis ikke den hemmelige nøgle stemmer helt overens, vil bookingsystemet flytte aftaler til skraldespanden. Det med en besked om, at: "Betaling ikke modtaget, tjek venligst fejlen", selvom betaling var succesfuld.

Kredit begrænsninger for Bambora

Hvis du bruger kreditmulighederne, skal du inde i Bambora administrationen ændre opsætning fra "Unik ordreID" til "Ikke brug af unik ordreID" på siden for: "Opsætning for betalingssystem". Alternativt vil du kun være i stand til at sælge én service ad gangen, da produktID er brugt som ordreID. Når betaling sker for en bookingaftale, er der er unikt ordreID, som er reservationsnummeret. Venligst vær opmærksom på, at dine kunder ved brug af Bambora ikke selv kan indtaste 'antal' ved køb af samme service mere end én gang.

Avanceret Bambora opsætning

Hvis du bruger den samme Bambora konto til forskellige ting, kan du oprette et separat "vindue", hvori du kan indsætte et logo. Ved at bruge denne kode: $gateway{epay 123456 secret 2}, hvor 2 er et "vindue ID" kan du styre, hvilket "vindue" som skal vises til dine kunder.

Hvis du slår "øjeblikkelig transaktion" til, vil betaling sker automatisk lige efter dine kunder har godkendt købet. I modsætning til, hvis du som Administrator skulle godkende et køb, før betalingen kunne ske. Du kan tillade øjeblikkelig transaktion ved at tilføje et "1" som det fjerde parameter, ligesom her:

$gateway{epay 123456 secret 1 1}

Venligst vær opmærksom på, at MD5 skal være slået til, for at lave opsætning på ID-vinduet. Derud over skal ID-vinduet være opsat til at modtage øjeblikkelige transaktioner. Hvis du ikke ved, hvad et ID-vindue er, kan du ganske enkelt bruge et "1" tal.

Tilføj Stripe (og Apple Pay) som betalingsgateway

Stripe

Du kan finde omfattende information om Stripe på deres website.

Stripe supporterer mere end 100 valutaer, og kan også anvendes i Danmark. Stripe pålægger dine kunder et gebyr i den valuta, som du fastsætter under skærmbilledet for betalingsopsætning.

Er din lokation i Europa?

Den seneste Stripe integration er kompatibel med det europæiske PSD2 regulativ. Opsætter. Hvis du opsatte Stripe for et stykke tid siden, kan du skifte til den nye version, ved at klikke på knappen: "Payment Gateways" og vælge Stripe "v2".

På din Stripe konto, navigerer du til sektionen: "API". I sektionen for "API nøgler" vil du finde de to vigtigste nøgler: Offentliggør henholdsvis de hemmelige. Du har mulighed for at se flere nøgler ved at klikke på: "Se Test Data". Test nøglerne anvendes til at simulere betalinger uden, at du skal betale, imens du tester. De såkaldte: Live nøgler, anvendes af dine kunder, nå du er færdig med din opsætning for betaling.

Du kan starte med at anvende Stripe, sammen med din SuperSaaS konto. I Stripe klikker du på: Betalingsgateways, som du finder der, hvor du kan indsætte en besked i toppen af din shopping side. Eller ved at tilføje følgende kodeord i skærmbilledet for betaling: Vær dog venligst opmærksom på, at du ikke skal anvende nedenstående eksempel, men bruge den API kode, som du finder på din Stripe konto. Når du har gjort det, så vil Stripe blive visuelt, når dine kunder skal til at betale for dine bookinger hos dig.

$gateway{stripe sk_test_1234 pk_test_1234 sk_live_1234 pk_live_1234}
Stripe API nøgler

Opsætning af et webhook fra Stripe til SuperSaaS (valgfrit)

Hvis en bruger hurtigt lukke sit browser vindue efter at have gennemført betalingen, er der stadigvæk en chance for at browseren ikke vil have registreret SuperSaaS serveren endnu. Dette sker som regel ved betalingsmetoder der videresender brugere til deres bank's website – eksempelvis iDEAL. Hvis du anvender en sådan betalingsmetode, er det anbefalelsesværdigt at opsætte et såkaldt webhook, hvilket vil sikre, at Stripe's servers kontakter SuperSaaS, selv hvis et browser vindue lukkes for tidligt.

  • Klik på “Webhooks” sektionen i Stripe kontrolpanelet, og klik på kontrolpanelet, hvor der står: 'Add an endpoint'
  • I boksen 'Endpoint URL' indsæt
    https://www.supersaas.com/payment/stripe_webhook
  • Klik derefter på sektionen 'Select events' og vælg følgende events: Payment Intent → payment_intent.canceled, payment_intent.payment_failed, payment_intent.succeeded
  • Det er valgfrit, om du ønsker at tilføje eventet opkrævning → charge.refunded så systemet automatisk annullerer reservationer, hvis betalingen bliver refunderet.
  • Klik på 'Add events' for at lukke event sektionen, og klik dernæst på 'Add endpoint' for at gemme webhook detaljerne
  • Stripe gemmer dit webhook separat til "live mode" og "test mode". Du skal blot tilføje dit webhook for "live mode"

Du kan prøve Stripe ved at slå 'Test Mode' til på din SuperSaaS konto, hvilket du gør ved at klikke i højre side af dit SuperSaaS panel, hvor der står: Betaling Opsætning. I den første sektion under 'Generel opsætning' vælger du under: Gateway mode, følgende: "Automatisk – PayPal, Stripe eller Bambora (Dankort). Betaling med kredit kort eller bankoverførsel. Transaktionerne er automatisk godkendte, så snart betaling er registreret på din konto". Derved fremkommer muligheden, nederst på dit SuperSaaS skærmbillede, for at teste. Når du har lavet den første test booking i dit bookingsystem, kan du i Stripe se, at der er gennemført en testbetaling. Kan du se test betalingen på din Stripe konto, er du klar til at slå 'Test mode' fra (i både SuperSaaS og Stripe), så du kan modtage reel betaling fra dine kunder.

Kreditkort og andre betalingsmetoder

Som standard er kun muligheden for kreditkort tilgængelig. Ønsker du at tilbyde andre betalingsmetoder via Stripe kan du vælge de relevante bokse, og fravælge kreditkort – hvis du ikke ønsker muligheden for betaling via kreditkort. Venligst vær opmærksom på, at de fleste muligheder for betaling kun virker, hvis den nyeste "Intents" mulighed er valgt. Det er dog ikke tilgængeligt på tidligere versioner af dette betalingsmodul. Det er også en fordel, at du sikrer dig tilslutter de ønskede betalingsmetoder inde på din Stripe konto.

Apple Pay

Ønsker du at tilføje Apple Pay som en betalingsmetode, skal du lige gennemføre nogle få ekstra trin:

  • Først sikrer du dig, at Apple Pay er tilsluttet i Stripe kontrolpanelet
  • Derefter skal du sikre dig, at du har lavet en whitelisting af domænet
  • Klik på "Add new domain"
  • Indsæt dit domæne navn, hvor dine brugere booker i din kalender (eksempelvis www.supersaas.dk eller dit eget skræddersyede domæne)
  • Klik på knappen "Add"
  • Gentag for hver domæne navn, som dine brugere måske vil besøge

Du kan finde flere betalingsløsninger, som kan integreres i SuperSaaS, ved at klikke her andre betalingsgateways.