Guides til dig

Online bookingsystem til kommercielt brug

Hvis du planlægger at bruge dette online bookingsystem til kommercielle ting, vil denne guide give dig nogle enkle og gode tips til, hvordan du bedst mulig udnytter bookingsystemet.

  • På din telefonsvarer kan du med fordel fortælle dine kunder, at der kan bookes online på din hjemmeside. Ved på denne måde at lede dine kunder til bookingsystemet, sparer du den tid, som det ellers vil kræve for dig at ekspedere dine kunder pr. telefon. Du vænner ganske enkelt dine kunder til at booke online, hvilket kunderne også vil elske, da der kan bookes hele døgnet rundt, og ikke blot når du fysisk har åbent.
  • Booking oversigter og statistikker finder du via Administrer > Rapporter. Du kan også oprette din egen skræddersyede booking rapport i Excel, Numbers eller Google Dokumenter ved downloade booking detaljer i .csv format. Det sker via Administrer > Download.
Statistikker
  • Når du integrerer din online kalender på din hjemmeside, så vær sikker på, at dine kunder kan finde kalenderen. Potentielle kunder vil som regel ikke finde bookingsystemet, hvis du har placeret et link til dit online bookingsystem på din hjemmeside, hvor dine kontaktdate eller en kontaktformular er. Derfor anbefaler vi, at du opretter en særskilt side til modtagelse af online bookinger. Siden navngiver du til at være Online Booking eller Book tid her for at sikre, at dine kunder er bevidste om at online booking er muligt. Derud over kan du med fordel placere en Book nu knap flere steder på din hjemmeside, for at synliggøre, hvor der kan bookes tid eller en service online.
  • Vælg en knap, der passer til din hjemmesides layout, men på samme tid skiller sig så meget ud, at kunderne ser, hvor de skal booke. Du kan eksperimentere med forskellige stilarter og placeringer, for at måle effekten, som der forklares mere om her: Artikel om online effekt- og trafikmåling. Analyser underbygger betydningen af, at farve, tekst, placering og format kan have stor indflydelse på, hvor mange bookinger du modtager. Du kan læse mere om A/B tests her.
  • Du kan overveje at integrere betaling i booking processen, så alle betalinger foregår via PayPal eller ePay, hvor sidstnævnte inkluderer, at du kan modtage betaling med Dankort.
  • Din kundedatabase kan anvendes, så du holder kontakt med kunderne ved at udsende nyhedsbreve og specialtilbud. Du kan eksportere kundedata til Excel eller importere data til et program, der kan håndtere udsending af mange nyhedsmails på én gang, såsom MailChimp. Når du udsender nyhedsbreve kan du også med fordel integrere en ‘Book nu’ knap, for at motivere dine kunder til straks at booke online.
  • For at reducere antallet af no-shows, kan du overveje at sende email eller SMS påmindelser til dine kunder.
  • Tilføj et link til din Facebook og / eller Twitter side, når du sender booking bekræftelser. På den måde vil du motivere dine kunder til at engagere, og dermed øge din online tilstedeværelse og markedsføring, samtidig med at du får flere ‘synes godt om’ og følgere. Du kan let tilføje et link til din booking bekræftelse via Konfigurer > Layout (se også Skræddersy meddelelser og notifikationer).
Pil for vækst