Udskriv side

WordPress website integration med bookingsystem

På denne side ser du, hvordan du integrerer et online bookingsystem med dit WordPress website, så dine kunder kun skal logge ind én gang, nemlig på dit WordPress website. For at kunne gøre det, skal du lige oprette et gratis bookingsystem på SuperSaaS.dk, hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvis du ikke beder dine kunder om, at der kræves login på dit website, så skal du blot følge den generelle vejledning. Da følg opsætning af bookingsystemet integration af et bookingsystem på dit website. Bookingsystem modulet vil kun virke, hvis dine kunder har logget ind på din WordPress website.

Brug af WordPress login navne til dit bookingsystem

Bookingsystemets WordPress plugin viser en "Book nu" knap, som automatisk logger dine kunder ind i bookingsystemet, ved genbrug af WordPress login navnet. Hvis du ikke bruger systemet for WordPress kunderegistrering, så skal du blot følge den generelle instruktion for integration af bookingkalender på din hjemmeside.

Bookingknappen, genereret af det omtalte plugin, giver bookingsystemet automatisk de kundedatabase informationer, som kommer fra dit WordPress website. Der sker også en automatisk opdatering af de informationer, som bliver brugt af det online bookingsystem. På denne måde undgår du, at dine kunder bliver frustrerede over at skulle oprette og huske flere logins, samt at skulle logge ind to gange blot for at lave én booking.

Installation og opsætning af booking plugin i WordPress

  1. Installer booking plugin. For WordPress 3+, gå til Kontrolpanel>Plugins og vælg 'Tilføj ny', og søg derefter efter SuperSaaS. Klik på 'installer nu' og aktiver dit nye booking plugin. For ældre WordPress versioner, da først download dette plugin til din computer. Derefter på dit WordPress administrator kontrolpanel vælg Plugins>Tilføj ny fra menuen i venstre side. Klik 'Upload' i toppen af skærmbilledet, og vælg filenwp_supersaas.zip som du har downloaded. Klik 'Installer nu' og følg instruktionerne på det næste skærmbillede og klik 'Fortsæt'.
  2. Opsætning af plugin. Vælg Opsætning>SuperSaaS fra menuen og gå videre, så du kan udfylde skærmbilledet for SuperSaaS Opsætning:
    • SuperSaaS kontonavn *. Dette er navnet på din konto (ikke din email adresse)
    • SuperSaaS API nøgle * – Du kan finde API nøglen fra din SuperSaaS konto, i bunden af sidenKonto Info.
    • Kalendernavn eller URL. Enten kan du indsætte navnet på din online kalender, eller du kan indsætte en hel URL. Hertil du tilføjer de specifikke parametre, der gør, at dine kunder ser en bestemt dato eller et bestemt udseende. Hvis du bruger mere end én online kalender, da se nedenfor.
    • Klikbar knap – Som standard bruges “Book nu eller tilsvarende, som det lokale sprog understøtter. Hvis knappen har et baggrundsbillede, vil dette blive brugt.
    • Knap billede – URL'en som tilhører baggrundsbillede har ikke en standardværdi. Så knappen vil ikke have et baggrundsfoto, med mindre du har lavet en konfiguration. Eksempelvis:
      https://static.supersaas.net/en/but/booknow_red.png
      Book nu!
      (Se flere eksempler)
    • Skræddersy domænenavn. Hvis du har oprettet et skræddersyet domænenavn til at pege på din online kalender, kan du indsætte det her, så det på korrekt vis guider dine kunder på vej.
    (* – obligatoriske felter)
WordPress SuperSaaS plugin opsætning

Installation af WordPress udvidelser

For WordPress 3+ er det enkelt at implementere SuperSaaS modulet.
  • I WordPress administrator kontrolpanelet vælg 'Plugins' → 'Tilføj ny' i menuen i venstre side
  • Søg efter 'SuperSaaS'
  • Klik 'Installer nu'
  • Følg instruktionerne ifølge punkt 2, som du ser ovenfor

Ændre din booking opsætning, så den passer til WordPress

Din WordPress kundedatabase er styrende. Det betyder, at ændringer lavet i din kundedatabase på dit WordPress website har indflydelse på dit online bookingsystem. Men ikke den anden vej rundt! Derfor anbefales du, ikke at lade dine kunder ændre deres kundedata i selve bookingkalenderen, da det vil skabe forvirring alt andet lige. Eksempelvis, hvis en kunde havde muligheden for at ændre kodeord i bookingsystemet. Da ville kunden formentlig ikke bevidst registrere, at dette kodeord ikke kan bruges på dit WordPress website. For at undgå disse tilfælde af unødig kundefrustration ved at ændre dit online bookingsystem som følger:

  • Via Adgangskontrol, vælg Log in og registrering styres fra dit website
  • Via Adgangskontrol, vælg Forhindre brugere i at opdatere deres egne informationer
  • Via Layout Opsætning, udfyld feltet Din URL internetadresse med den URL på siden, hvorpå dine kunder kan logge ind.

Dernæst kan du sikre, at databasefelterne på dit WordPress website stemmer overens med kundedatabasen i dit online bookingsystem. Det sker ved at du laver følgende ændringer på siden for Adgangskontrol:

  • Fravælg Brug e-mail adresse som login navn
  • Skift Email adressen til at være Valgfri (eller Obligatorisk)
  • Skift Fulde navn til Obligatorisk
  • Skift alle andre felter til Spørg ikke (du kan slå Password feltet fra, hvis du har valgt Login styres ikke herfra)

Nu kan du prøv booking knappen på dit WordPress website. Som administrator skal du stadig logge ind via forsiden på SuperSaaS.dk. Så prøv bookingknappen, ikke som administrator, men som en kunde. Hvis du ønsker at definere superbrugere i dit online bookingsystem, da sikre dig, at du mindst én gang har brugt bookingknappen som kunde, før du opretter en superbruger. Dermed laver du ændringer i din opsætning for rollerne i dit bookingsystem. Ændring af roller, herunder status som superbruger i dit bookingsystem, sker via siden for Bruger administration.

SuperSaaS Adgangskontrol

Konfigurer bookingsystemet

Dette billede viser siden for Adgangskontrol i din SuperSaaS konto – efter du har gennemført ovenstående ændringer.

Tilføj knappen til dine sider

Indsæt et kort kodestykke [supersaas] alle de steder, hvor du ønsker knappen skal vises. Det korte kodestykke kan følges af følgende parametre after, label and image for at overskrive værdierne i skærmbilledet for opsætning. Dette er specielt brugbart, hvis du ønsker at tilføje flere knapper til forskellige kalendere, eksempelvis:

[supersaas after="schedule1" label="Book on Schedule 1"]
[supersaas after="schedule2" label="Book on Schedule 2" image="https://example.com/book_now.gif"]
Indsætning af flere booking knapper i en WordPress post
In
Gengivelse af en post med flere knapper

Tips til at finde fejlkilder

  • Venligst vær opmærksom på, at knappen kun ses af kunder, der er logget ind på dit WordPress website
  • Hvis du ser en fejl Email er ikke en gyldig email adresse, da venligst læs det foregående afsnit igen for at sikre, at du har opsat dit online bookingsystem korrekt.
  • Hvis bookingknappen linker dine kunder videre, men ikke logger kunden ind i bookingsystemet, og du har brugt en URL i dette felt Kalender navn eller URL. Det sikrer dig, at domænet på den anvendte URL er indsat i feltet Skræddersy domæne navn