Skræddersy notifikationer og påmindelser
Email og SMS beskeder, som er genereret som en del af registrerings- og bookingprocessen, kan tilpasses, eller erstattes med dine egne beskeder.
Påmindelser og opfølgningsmeddelelser, kan ligeledes blive skræddersyet.
Næsten alle beskeder kan indeholde et såkaldt: Auto tekst. Det er magiske ord, som automatisk bliver udskiftet med dynamiske værdier, når en besked bliver genereret.
Tekst, som er vist på skærmen i løbet af booking processen, kan også tilpasses, men det fungerer på en lidt anden måde, hvilket du kan læse mere om her: Skræddersy skærmbillede beskeder.
Tilpas notifikationer og påmindelser
Under Konfigurer > Proces kan du vælge at bekræfte en booking via email og / eller sende dine kunder en påmindelse pr. email et stykke tid før den reelle booking skal finde sted. Som standard vil emailbekræftelser indeholde følgende information:
Kære
Name,
Denne besked er en bekræftelse for, at din reservation
* er oprettet.
Detaljer for den nye reservation
*:
…detaljer på din aftale…
Du kan få adgang til kalenderen via:
https://www.supersaas.dk/schedule/konto_navn/kalender_navn?day=x&month=x&view=agenda&year=x
Venligst svar ikke på denne besked, da beskeden er automatisk genereret, og svar herpå, vil ikke blive læst
* Ordet “reservation” kan ændres via Konfigurer > Proces
Hvis du gerne vil tilføje noget tekst til denne besked, eller ændre i besked teksten, kan du kombinere en normal tekst med en auto tekst (Se ovenfor for forklaring af auto tekst). Booking bekræftelser og påmindelser kan ændres via Konfigurer > Layout, imens tekst i forbindelse med kunderegistrering kan ændres via Layout opsætning.
Dynamiske beskeder ved brug af auto tekst
Auto tekst er “magiske ord”, der automatisk erstattes af nogle dynamiske værdier, når en besked bliver genereret. Det giver dig eksempelvis mulighed for at tiltale dine brugere med deres fornavn, eller gøre dine beskeder afhængige af, hvilket sprog dine brugere har.
Et auto tekst ord er ganske enkelt et ord, som får et $, tilknyttet, eksempelvis: $name. I tabellen nedenfor ser du de auto tekst strenge, som du kan bruge, når du laver email og sms beskeder:
Normalt vil din skræddersyede tekst tilpasse sig den autogenererede tekst som bookingsystemet genererer. Imidlertid, hvis du bruger koden $replace
et hvilket som helst sted i beskeden, vil din tekst erstatte helt teksten som bookingsystemet ellers anvender.
Venligst vær opmærksom på, at feltet til at justere teksten for booking bekræftelser styrer alle mulige emails bekræftelser, ikke kun nye booking bekræftelser. For at tilpasse teksten for en specifik bekræftelse, er du nødt til at bruge den betingede kode $if
som beskrevet ovenfor.
Kommandoerne kan blive kædet sammen. Den næste kode vil kun blive erstatte titlen, når en ny booking er oprettet:
$if "created" {$subject Du har en ny booking med start $start}
Tilladte værdier efter koden $if
er: created
, changed
, deleted
, approved
, refunded
, placed_on_the_waiting_list
, changed_on_the_waiting_list
, removed_from_the_waiting_list
eller placed
(placed
betyder flyttet fra en venteliste til en reel tid, hvor der er plads til din kunde). Du ak også bruge sprog indikatoren såsom EN eller ES for kun at vise en bestemt besked, når en kunder har valgt et bestemt sprog.
$if "ES" {Gracias} $else {Thank you}
En anden måde at anvende auto tekst på, er ved at give dine kunder et direkte link til et skærmbillede, hvor dine kunder kan ændre i deres bookinger. Du kan også ændre denne tekst til en email notifikation:
For at ændre din booking online, gå til:
$modurl
Koden $modurl
vil generere et link, så dine kunder via dette link kan ændre eller slette en booking, uden at det er nødvendigt at logge ind på din online kalender.
Specielt i de tilfælde, hvor du ikke har bedt dine kunder om at logge ind for at lave en booking, kan du på denne måde gøre det let, for dine kunder, at ændre en eksisterende booking.
Du kan læse mere herom, via dette link: blog om at skræddersy emails.
Venligst vær opmærksom på, at emails bliver sendt i almindelig læsbar skrift. Det er derfor ikke muligt, at tilføje HTML kode i en email notifikation.
Opsætning af en “Fra” adresse
Som standard email notifikation fra din konto, vil emails blive sendt som noreply@supersaas.com
. Det fremgår i emailen i feltet: “Fra”.
Det er en god idé at ændre dette felt, for at forsikre dine brugere, at beskeden kommer fra dig, og for at sikre at dine brugere, kan svare dig.
Du kan ændre denne opsætning via Layout Opsætning skærmbilledet.
Så kan du nemlig enten tilføje en “Svar-til” header, eller ændre din “Fra” header til din egen adresse.
Det kan være fristende at ændre “Fra” adressen, men der er vigtig faldgrube, som du skal være opmærksom på. Der er nemlig en højere risiko for, at dine emails ryger i dine brugers spamfiltre. Det skyldes, at det er SuperSaaS, der sender emailen, men du står som afsender.
Endvidere, for at overholde gængse internet standarder, skal du lige tilføje vores mail server i din SPF, i din DNS.
Ændring af DNS kan drille lidt, og det er ikke sikkert, at du kan ændre din DNS i din mail server.
Din “Svar-til” header, vil derimod fortsat kunne anvende: noreply@supersaas.com i “Fra” feltet. Men de fleste email klienter vil vise dit konto navn som afsender, og det er derfor også muligt at svare dig.
Fordi vores mail server kan kryptere, vil emails sendt via supersaas.com i “Fra” feltet, have en højere chance for at komme igennem spamfiltrene.
Som en sideeffekt, vil ethvert link nævnt i email beskeder vise: supersaas.com
, med mindre du opsætter et skræddersyet domæne og linker til din konto.
De fleste domæner er konfigureret som et såkaldt
SPF record.
Derved sender du et signal til andre mail servers om, at de kun skal acceptere mails listet i den SPF record.
Hvis du sætter en “Fra” adresse i din egen email, da vil systemet tjekke, om der eksisterer en SPF record i dit domænes DNS.
Hvis en record eksisterer, skal det specificeres, at det tillader din mail server, at se emails.
Her er den specifikke tekst, som skal være en del af en SPF record:
include:spf.supersaas.com
En anden måde at anvende “Fra” adressen på, er ved at
sende email via din egen email server.
At anvende din egen email server kan være nyttig, hvis du ønsker at undgå at vise, at du anvender SuperSaaS som bookingsystem.
Opsætning af eget domæne kræver dog, at man er IT-kyndig.
Tilpas SMS beskeder
Via SMS Gateway siden kan du tilpasse teksten så du har en skræddersyet SMS besked. Autotekst koder, der anvendes til email beskeder, kan også anvendes til at skræddersy SMS-påmindelser, som sendes til dine kunder. Venligst vær opmærksom på, at dette ikke har nogen effekt på de sms notifikationer, du modtager som administrator, der vedrører nye eller opdaterede bookinger.
Indholdet af standard påmindelsen er:
Påmindelse: <aftale titel> den <dato og tid>
Det først indsatte felt vil vise titlen for bookingen, og det næste felt vil vise datoen og tidspunktet for aftalen. Eksempelvis vil en påmindelse for en tid til et yoga hold se ud som noget i denne retning:
Påmindelse: Yoga (Acroyoga) den 10/10/2024 18:00
For mere information om konfigurering af SMS bekræftelser, kan du finde mere om her bekræftelser og påmindelser.