Webhooks: Forbinder SuperSaaS med andre websites
Webhooks er brugerdefinerede callbacks, der informerer andre applikationer eller websites om begivenheder, der sker på din online SuperSaaS kalender. Det sker næsten i realtid.
Et par eksempler på, hvordan du kan bruge en webhook:
- Når en ny bruger tilmelder sig din SuperSaaS konto, så tilmeld personen en MailChimp mailingliste
- Når en ny bruger tilmelder sig, så send en PDF med dine vilkår og betingelser til din brugers email adresse
- Når en ny aftale laves, så generes en faktura i QuickBooks eller Freshbooks
- Når en ny aftale laves til et bestemt kursus, så marker i Google kalender for underviseren for det pågældende kursus
- Når en aftale er ved at starte, så send en besked til Slack eller send en besked til din telefon
- Når en bruger flyttes fra en venteliste til en bekræftet plads, så send personen en SMS-besked
- Når en email sendes, så omdiriger den til send e-mail via en anden email server
Konfigurer webhooks automatisk ved hjælp af Zapier eller Make
Du kan bruge enten Zapier.com eller Make til interaktivt at oprette links mellem hundredvis af kendte websites og SuperSaaS, uden behov for programmering. Både Zapier og Make tilbyder en prøveversion og et gratis niveau for mindre brugere.
Det burde være relativt ligetil at oprette webhooks ud fra de nedenstående eksempler.
Understøttede triggere
Der er flere begivenheder, du kan overvåge. Nogle begivenheder kan overvåges enten for en “ny” begivenhed eller en “ændret” begivenhed. “Ændret” begivenhed inkluderer alle ændringer, så den aktiveres også ved “ny” og “slet”. Så hvis du konfigurerer både en “Ny bruger” og en “Ændret bruger”, aktiveres begge hooks, når en ny bruger tilmelder sig. Bemærk, at hvis du har konfigureret din kalender til ikke at kræve tilmelding, vil du aldrig se en “Ny bruger” trigger, kun en “Ny aftale” trigger.
Trigger | Forårsaget af… |
---|---|
Ny bruger | Udløses, når en bruger registrerer sig på din SuperSaaS konto |
Ændret bruger | Udløses, når brugeren opdaterer sine registreringsoplysninger, eller administratoren gør det for brugeren. |
Ny aftale | Udløses, når en bruger eller administratoren laver en aftale på den angivne kalender. |
Ændret aftale | Udløses ved alle mulige ændringer af en aftale, herunder “Ny”, “Slet”, “Flytte fra venteliste”, “Betaling modtaget” osv. (Se den fulde liste nedenfor) |
Ny separat formular | Udløses, når en separat formular udfyldes. Venligst bemærk, at formularen ikke udløses, når en formular er knyttet til en aftale, men i stedet vil den udløse aftalens webhook. |
Opdateret enkeltstående formular | Udløses ved enhver ændring af en enkeltstående formular (integrerede formularer vil udløse en “Ændret aftale” eller “Ændret bruger”) |
Send mail | Udløses på alle emails sendt fra din konto, inklusive mails med “Glemt adgangskode” osv. Nyttigt til at sende mail via din egen server. Email vil ikke længere blive sendt af SuperSaaS, hvis denne webhook er aktiv. |
Påmindelse Opfølgning | Udløses ved påmindelser eller opfølgninger. Påmindelsen eller opfølgningen vil ikke længere blive sendt af SuperSaaS, hvis dens webhook er aktiv. |
Køb | Udløses, når en bruger køber noget i din butik. Udløses også, hvis du foretager et køb manuelt. |
Filtrering af begivenheder
Når du forbinder to tjenester ved hjælp af Zapier eller Make, giver det dig mulighed for at filtrere begivenhederne. Nogle eksempler på, hvordan du kan bruge filtre:
- Send kun en SMS besked, når nogen bliver placeret på en venteliste, ikke for hver ændring af aftale
- Giv kun besked til en lærer om en ny booking, hvis klassen undervises af den pågældende lærer. Ignorer andre bookinger på samme skema.
- Send kun en besked til ledelsen, hvis bookingen har en værdi på mere end 500 kroner.
Når du opretter en ny webhook, vil Zapier/Make anmode om et eksempel objekt fra SuperSaaS. Eksempel objektet viser de tilgængelige felter og noget eksempel indhold. De felter, som webhooken sender, afhænger af, hvilke felter der er aktiveret i din konto, og om en brugerdefineret formular er tilknyttet. Der er felterne “event” og “rolle” inkluderet i de fleste triggere, som kan bruges til at filtrere begivenhederne. For eksempel kan du kun filtrere triggere, der indeholder værdien “slet” i feltet “event”.
Trigger | Mulige værdier i feltet “begivenhed” |
---|---|
Ny bruger | ny |
Ændret bruger | ny, rediger, slet |
Ny aftale | opret |
Ændret aftale | opret, rediger, placer, afventer, slet, gendan, godkend, fortryd |
Ny formular | ny |
Ændret formular | ny, rediger, slet, gendan |
Påmindelse / Opfølgning | påmindelse, opfølgning |
Køb | køb |
“Rolle” feæt | Hvem udløste triggeren… | |
---|---|---|
0 | Anonym | Ikke logget ind |
1 | Logget ind med en delt adgangskode | |
2 | Valideret ved hjælp af en IP interval kontrol | |
3 | Almindelig bruger | |
4 | Superbruger | |
5 | Administrator eller forhandler | |
7 | System eller betalingsgateway |
Når du opretter eller ændrer en aftale, der inkluderer betaling, giver felterne “status” og “statusbesked” dig mulighed for at indsnævre til specifikke begivenheder ved hjælp af listen over alle mulige statuskoder. For eksempel kan du indstille et filter til kun at reagere på beskeder for aftaler, der er blevet refunderet.
Webhooks med selvhostede n8n
En anden mulighed er at bruge webhooks med selvhostede n8n. Dette kræver betydelig teknisk viden og anbefales kun til erfarne n8n brugere, der har en vis forståelse af emner som konfiguration og sikring af servere, konfiguration af containere og administration af app ressourcer. For mere information om brug af selvhostede n8n, se venligst webhook dokumentation for udviklere.
Manuel konfiguration af webhooks (avanceret)
Det kræver nogle færdigheder indenfor programmering, at oprette en webhook uden brug af Zapier eller Make. Du kan justere webhooks til at sende dem direkte til din egen server eller til at ændre den data, de indeholder. Detaljerne kan findes i webhook dokumentation for udviklere.